Przypominamy, że zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, począwszy od dnia 1 kwietnia 2025 r. podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (wpisane do tego rejestru przed 01.01.2025 r.) zobowiązane są do posługiwania się adresem do e-doręczeń. Usługa e-doręczeń umożliwi przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji on-line. Wiadomość na adres do e-doręczeń ma taki skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru. Co do zasady obowiązek ten dotyczy każdego podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców KRS, a zatem też spółdzielni socjalnych, sp. z o.o., fundacji i stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą (w przypadku podmiotów zakładanych po 1.01.2025 r. takie podmioty muszą założyć skrzynkę do e-doręczeń już w trakcie rejestracji).
Jak założyć skrzynkę do e-doręczeń?
Skrzynkę do e-doręczeń należy utworzyć (aktywować) do 31 marca 2025 r. Pierwszym krokiem jest założenie adresu do e-doręczeń i wpisanie go do bazy adresów elektronicznych. W tym celu należy skorzystać ze strony dostępnej pod tym linkiem: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709 oraz postępować zgodnie ze wskazówkami na tej stronie. Po założeniu i aktywacji adresu u publicznego dostawcy, podmiot uzyskuje dostęp do darmowej skrzynki do e-doręczeń. Skrzynka w Koncie Przedsiębiorcy umożliwi wysyłanie, odbieranie i przechowywanie wiadomości, a także dostęp do adresów wpisanych do Bazy Adresów Elektronicznych. Przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego zobowiązani są także do wyznaczenia administratora skrzynki.