Rozpoczynamy nowy cykl artykułów „Księgowość pod lupą”. Każda część będzie poświęcona innemu zagadnieniu z zakresu księgowości w organizacjach pozarządowych. Wiemy, że jest to temat niezwykle ważny, lecz często zapominany. Dlatego wychodzimy naprzeciw Waszym potrzebom i prezentujemy Wam pierwszą część cyklu: „Kto musi prowadzić księgi?”.
Kto musi prowadzić księgi?
Każda organizacja pozarządowa ma obowiązek prowadzenia ksiąg, ponieważ wynika to z ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że fundacje, stowarzyszenia rejestrowe oraz stowarzyszenia zwykłe muszą prowadzić na bieżąco pełną ewidencję księgową, a także sporządzać roczne sprawozdanie finansowe. Powinniśmy wypełniać ten obowiązek również wtedy, gdy nie prowadzimy żadnych działań lub nie zawieramy transakcji finansowych. Po założeniu organizacji księgi powinny być otwarte, a pierwsze zapisy wiążą się, w przypadku fundacji, z przekazaniem przez fundatora określonego majątku albo z wpłatami składek członkowskich, w przypadku stowarzyszeń.
Za księgowość odpowiada zarząd organizacji. Niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności. Również kodeks karno-skarbowy przewiduje za brak ksiąg rachunkowych karę grzywny. W 2015 r. może ona wynieść przy wykroczeniu skarbowym od 175 zł do 3.500 zł, bądź przy przestępstwie skarbowym od 583,30 zł do 5.599.680 zł.
Autor: Emilia Jałoszyńska, ekspertka Centrum KLUCZ ds. księgowo-podatkowych