Od 2019 r. wszystkie organizacje składające deklaracje do Urzędu Skarbowego muszą to zrobić elektronicznie, a złożone dokumenty – potwierdzić podpisem elektronicznym.
Do tej pory te organizacje, które nie zlecały księgowości biuru rachunkowemu i obliczały PIT dla nie więcej niż 5 pracowników, mogły składać dokumenty do Urzędu Skarbowego drogą tradycyjną (osobiście lub pocztą). Jednak w październiku 2018 r. zlikwidowano to zwolnienie.
Co to oznacza dla małych organizacji?
Od 2019 r. każda organizacja musi przesłać do Urzędu Skarbowego deklaracje CIT i PIT drogą elektroniczną. Co ważne – nie przewidziano możliwości potwierdzenia ważności tych deklaracji profilem zaufanym, a jedynie podpisem elektronicznym.
Podpis elektroniczny
Jest to podpis w formie elektronicznej, składany za pomocą odpowiedniego urządzenia. Jest płatny. Służy do podpisywania m.in. dokumentów elektronicznych w przypadkach kontaktów z administracją oraz firmowych.
Cena takiego podpisu zależy od dostawcy, okresu ważności i wybranego urządzenia do składania podpisu. Zwykle jest to ok. 200-300 zł.
Dowiedz się więcej o podpisie elektronicznym
Jak złożyć deklaracje CIT i PIT elektronicznie?
Ustawodawca przewidział kilka możliwości złożenia deklaracji elektronicznie. Niestety – wszystkie zakładają konieczność poniesienia wydatków w związku ze spełnieniem obowiązków sprawozdawczych (wszystkie wymagają podpisu kwalifikowanego lub danych autoryzujących):
-
- Formularz interaktywny Ministerstwa Finansów – portal e-Deklaracje,
- Moduł finansowo-księgowy – jeśli wykorzystywany przez Twoją organizację program księgowy posiada taką opcję,
- Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD)
Więcej informacji na stronie Ministerstwa Finansów
Co zrobić, gdy organizacja nie posiada podpisu elektronicznego?
Jeśli do tej pory Twoja organizacja rozliczała się samodzielnie i nie posiada podpisu elektronicznego, wówczas może skorzystać z poniższych rozwiązań:
- zlecenie biuru księgowemu, które posiada podpis elektroniczny, przygotowania deklaracji na podstawie otrzymanych od nas informacji i przesłania ich do US,
- samodzielne przygotowanie deklaracji i przekazanie ich do biura księgowego, które w naszym imieniu wyśle je do US.
Oba te rozwiązania również wymagają od organizacji poniesienia kosztów. Trzeba również pamiętać, że w tym przypadku konieczne jest udzielenie biuru księgowemu pełnomocnictwa. Na szczęście – do jego udzielenia wystarczy bezpłatny Profil Zaufany. Sprawdź, jak udzielić pełnomocnictwa. Aby było ono ważne, należy je udzielić do końca stycznia.
Aktualizacja:
4 marca 2019 r. pojawił się projekt rozporządzenia, który zakłada przesunięcie złożenia deklaracji CIT-8 w 2019 r. do 31 października 2019 r. Zgodnie z proponowanym rozporządzeniem będą mogły z tego skorzystać organizacje, które spełniają następujące warunki:
- mają wszystkie dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych oraz
- nie składały za 2018 roku żadnego PIT np. w związku z zatrudnianiem osób.
Wydłużenie czasu na złożenie deklaracji CIT-8 wynika z faktu, że konieczność posiadania podpisu elektronicznego może być zbyt dużym obciążeniem dla mniejszych organizacji i wiązać się z koniecznością korzystania zewnętrznych usług księgowych.
Wydłużenie czasu wiąże się również z koniecznością przygotowania przez administrację rządową bezpłatnych rozwiązań umożliwiających małym podmiotom złożenie deklaracji.
Rozporządzenie wydłużające czas na złożenie CIT-8 weszło w życie 21 marca.
Przeczytaj więcej:
CIT-8. Termin składania dla niektórych NGO-sów przedłużony o 7 miesięcy
AKTUALIZACJA 2:
26 września 2019 r. do Senatu trafiła propozycja zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która zakłada, że organizacje wskazywane w marcowym rozporządzeniu (pisaliśmy o nim powyżej) będą mogły złożyć CIT-8 w formie papierowej. Nowelizacja ustawy ma wejść w życie 25 października, co oznacza, że organizacje będą mogły zgłosić do Urzędu Skarbowego papierową wersję CIT-8 najwcześniej 25 października, a najpóźniej – 31 października. Konstrukcja przepisu wskazuje na to, że podobne rozwiązanie będzie obowiązywać w przyszłym okresie rozliczeniowym (o ile, oczywiście) nie zostaną wprowadzone inne zmiany do tego czasu.
CIT-8 w październiku 2019 jednak na papierze!
Przeczytaj więcej:
PIT-y „pracownicze” do końca stycznia. W 2019 roku wysyłamy do US tylko elektronicznie
Na tych zmianach stracą małe, biedne organizacje!
Elektroniczna sprawozdawczość nie do spełnienia dla małych organizacji
Zastanawiasz się, jak przygotować deklaracje CIT i PIT za 2018 rok? Zgłoś się na bezpłatne doradztwo:
Podmioty ekonomii społecznej zarejestrowane w Łodzi, prowadzące działalność ekonomiczną (tj. aktywną działalność odpłatną lub posiadające wpis do Rejestru Przedsiębiorców): Karolina Fijołek e-mail: karolina.fijolek@instytut.lodz.pl, tel. 512 034 281 | 42 630 17 49.
Podmioty ekonomii społecznej zarejestrowane w powiatach: łaskim, łódzkim-wschodnim, opoczyńskim, pabianickim, tomaszowskim, rawskim, zduńskowolskim: Justyna Matusiak e-mail: justyna.matusiak@instytut.lodz.pl | tel. 512 034 254 | 42 630 17 49.