Zbliża się koniec roku, a wraz z nim liczne obowiązki dla każdej organizacji pozarządowej. Czy wiesz, że wśród nich są także te wynikające z Ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu?
Obowiązki określone w ustawie dotyczą:
- wszystkich fundacji,
- stowarzyszeń posiadających osobowość prawną jeżeli przyjmują płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 15 000 euro, także w drodze więcej niż jednej operacji.
Celem ustawy jest stworzenie mechanizmu monitorowania wszelkich transakcji o wartości powyżej 15 000 euro, które potencjalnie mogą mieć charakter prania pieniędzy pochodzących z nielegalnych źródeł.
Do najważniejszych obowiązków wynikających z ustawy zalicza się:
- konieczność przyjęcia w formie uchwały lub zarządzenia wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie oraz jej przeszkolenie,
- prowadzenie rejestru transakcji o wartości powyżej 15 000 euro, bez względu na to, czy przeprowadzona została w formie pojedynczej operacji, czy kilku mniejszych operacji, których okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane (np. 3 darowizny od jednego darczyńcy na łączną kwotę przekraczającą równowartość 15 000 euro),
- zawiadamianie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o zamiarze przeprowadzenia transakcji, co do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że może ona mieć związek z popełnieniem przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Informacje dla organizacji pozarządowych związane ze stosowaniem ustawy są dostępne m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi lub na dedykowanej organizacjom pozarządowym stronie Urzędu Miasta Łodzi.
Dodatkowe informacje można uzyskać również na w poradniku ngo.pl.