Zdarza się, że osoby poszukujące i korzystające z nieodpłatnych porad prawnych i obywatelskich mają problemy z przygotowaniem się do procesu uzyskania określonej porady. Zastanawiają się również, czego mogą oczekiwać od osób pracujących w punktach poradniczych oraz jakie informacje powinny im przekazać. Nierzadko klienci punktów świadczących nieod- płatne porady prawne i obywatelskie szukają pomocy, której nie mogą w danym miejscu otrzymać, lub też odwiedzają punkt poradniczy wielokrotnie, ponieważ nie mają ze sobą wszystkich potrzebnych dokumentów.
Wychodząc naprzeciw potrzebom osób poszukujących i korzystających z usług poradniczych (a także chcąc pomóc w usprawnieniu pracy osobom zaangażowanym w udzielanie porad prawnych i obywatelskich), Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych opracowała niniejszy poradnik, którego głównym celem jest pomoc klientowi w jak najlepszym przygotowaniu się do uzyskania porady.
Autorką poradnika jest dr Katarzyna Furman-Łajszczak – pracownik Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, koordynatorka Sekcja Redukcji Szkód w Klinice Prawa oraz radca prawny.